vrijdag 25 april 2008

Feestdagen

Vanochtend werd ik wakker van zwaar versterkt mannengezang. En deze keer kwam het overduidelijk niet van een moskee, maar uit de richting van de orthodoxe kerk achter mijn flatgebouw. Orthodox Pasen is een paar weken later dan in Nederland, dus hier is het vandaag Goede Vrijdag. Als ik mensen vraag hoe ze Pasen vieren, krijg ik nogal verschillende reacties. Sommigen hebben de afgelopen veertig dagen gevast (geen vlees, vis, olie en eieren) en gaan het hele weekend naar de kerk om op zondag hun vasten te breken. Ook schijnt er op vrijdag iets te gebeuren met onder tafels doorkruipen in de kerk en natuurlijk worden er eieren beschilderd. Ik sprak iemand die op bedevaart gaat naar een stadje in de bergen, maar mijn collega's lijken toch vooral uit te kijken naar een weekend vol eten, alcohol en vrienden en familie.

Hoewel ik nog niet echt in de paasstemming ben, kon ik in de supermarkt de verleiding van dit guitig lachende haasje niet weerstaan. Vrolijk Pasen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Vrolijk Paasfeest! Zo'n mooi beschilderd eitje is natuurlijk ook wel heel erg leuk.
Liefs
Mirjam