zondag 4 februari 2007

Winter in Amman (2)

(uitzicht van voor mijn kantoor tussen twee buien door...)

Tsja, de heerlijke zaterdag in de zon op m'n balkon lijkt verder weg dan ooit. Als Nederlander voel je je hier vooral erg... ja... Nederlands, als je gaat klagen over het weer. Maar het weer is dan ook echt verschrikkelijk! Het stormt, het is grijs, grauw en net als je denkt dat het droog blijft, breekt er weer een nieuwe stortbui los.


Erg Nederlandse instelling dus, want als je tegen de Jordaniers begint over het weer breekt er een grote glimlach uit en roepen ze: 'Hamdulileh', godzijdank! De straten van Amman veranderen in rivieren en voordat ik een taxi heb gevonden in de ochtend ben ik al doorweekt, maar het werkt aanstekelijk. Als je maar vrolijk genoeg Hamdulileh! roept, lijkt het allemaal een stuk minder erg. En wat ook meehelpt is dat Jordanie de regen meer dan nodig heeft. Met een droogvallende Dode Zee, een miljoen extra inwoners in de vorm van Irakese vluchtelingen en een stijgend waterverbruik komt het in de zomer regelmatig voor dat het water simpelweg op is.


Maar een week van Hamdulileh's en koude nachten verder, kan ik stiekem niet meer wachten tot de lente doorbreekt. Gelukkig heb ik een manier gevonden om de koude dagen door te komen; vlakbij mijn huis is een winkel waar je de nieuwste DVD's voor 1,50 kan kopen. Ik ga vanavond lekker tegen de kachel in mijn eigen thuisbioscoopje naar Babel/Happy Feet/Volver/Marie Antoinette kijken!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

He girl, de comments komen niet altijd door... Heb je je filmpjes al allemaal bekeken? Klinkt als een mooi handeltje! Tot snel, xx

Anoniem zei

Hoi, Maaike, is het weer al wat opgeknapt? Ik hoop het voor je, want wat heb je aan zo'n mooi dakterras als je er toch niet op kunt zitten!
Ben al weer benieuwd naar je volgende verhaal.
Mirjam

Anoniem zei

Hé Maaike!!
Heb ook even een kijkje genomen op je blog! Leuk om je verhalen te lezen; je krijgt echt een beetje een indruk van hoe t daar is!
Veel succes met t weer en alle andere belevenissen, kus uit Groningen (waar de sneeuw net weer is gesmolten!) - Sietske